Így tervezünk mi! Dizájnereink keze alatt újult meg a Kecskeméti Katona József Múzeum arculata

A Kecskeméti Katona József Múzeum évtizedek óta komoly városimázs erősítő tevékenységet folytat a megyeszékhelyen. Ernyőszervezete alatt négy intézmény működik: a Cifrapalota, a Magyar Naív Művészek Gyűjteménye, az Orvos- és Gyógyszerészettörténeti Gyűjtemény és a Szórakaténusz Játékmúzeum. A KKJM egy verőfényes délutánon azzal keresett meg bennünket, hogy alkossunk egységes, professzionális arculatot alintézményeinek. Örömmel vállaltuk.


A KKJM tagintézményei egyediek, más profilúak, külön identitással rendelkeznek, viszont összeköti őket a kultúra, Kecskemét városának szolgálata és a Kecskeméti Katona József Múzeum egysége. Ezért a koncepció az volt, hogy minden intézménynek egységes, de mégis különböző logót alkossunk.

Piackutatás utáni csend


A kihívás tehát adott volt. A dizájnért felelős csapatunk azon nyomban belevetette magát a munkába. Megnézték a múzeum weboldalát, elolvasták az interneten fellelhető híreket a múzeumi életről, és az intézményeiben tartott rendezvényekről. Átnyálazták hazai és külföldi művészeti intézmények arculati anyagait, majd jött a csend.


A vizuális művészetben a csend az egyik legfontosabb inspirációs forrás. Az alkotó csendre kreatív csapatunknak is rendre szüksége van ahhoz, hogy múzsájukkal összeköttetésbe kerülhessenek, és ihletet nyerjenek egy új megjelenés tervezéséhez. Ez egy-két-három napig is eltarthat.


Pár nap múlva visszaülve a géphez sziporkáznak az ötletek, hogy honnan hová lenne érdemes eljutni az alkotó folyamatban. A KKJM esetében végül a nevek kezdőbetűit és az adott intézményre jellemző formavilágot és mondanivalót gyúrtuk össze könnyen felismerhető emblémákká, melyek végül eltérő színkódot kaptak. A fő intézmény – a Kecskeméti Katona József Múzeum – logóját viszont egy nagyon minimális változtatással, de meghagytuk eredeti formájában.

A teljesség felé


Munkánk eredményeként a négy intézmény logója egyszerre engedte meg az intézményi individualizmust és adott teret a közösségnek, ugyanis a közösség jegyében születtek meg a kör motívumába foglalva az intézmények új védjegyei.


A kör mint a teljesség jelképe, a centrális elrendezés, a kiegyensúlyozottság, örökkévalóság, a múlt és jövő időtálló motívuma jelenik meg összetartó elemként, emellett a napkorong jele is egyben, ami fölénk magasodik és a mindennapjaink része – hangzott el az arculat bemutatásakor tartott rendezvényen.

Összhangban a szabályokkal és veletek


Amikor megkerestek bennünket azzal, hogy szeretnétek vállalkozástoknak, szívügyeteknek, intézményeiteknek egy új arculatot, akkor amellett, hogy meghallgatjuk az elképzeléseteket, ezernyi fontos momentum táncol bennünk az ötletek között.


Bármilyen vadul is hangzik, az arculat és logótervezés során az anatómia, a matematika, és az aranymetszés szabályai szerint is építkezünk. Mindent figyelembe kell vennünk annak a célnak az érdekében, hogy majd a kész logó üzenete gyorsan célba érjen és érhető legyen. Hogy minden különösebb magyarázat nélkül közvetítse a márka lényegét és értékét. Ezért olyan szimbólumokat keresünk, melyek küldetésetekkel, vízióitokkal és munkásságotokkal összhangban vannak.

Rezonálva a huszonegyedik század felhasználóinak igényeire


A KKJM arculatában a centrális elrendezésű logók külön-külön és egyben is a stabilitást jelenítik meg az egységes napkorong szimbólummal és az egységes tipográfiával. A betűválasztás rezonál a huszonegyedik század felhasználóbarát igényeire és a múzeum összintézményi logójára. A széria minden védjegye dinamizmust kelt, a hajlított formák és a szögek ellentéte, ezzel reflektálva a klasszikus igényekre, a jelenlegi trendekre, valamint arra, hogy a múzeumok egyik mai funkciója a kapcsolatteremtés és az élményközpontúság, ugyanakkor komoly tudományos munkának is otthont adnak.


Büszkék vagyunk rá, hogy a hagyományokat tiszteletben tartva, ugyanakkor a trendeket figyelembe véve sikerült a kecskeméti múzeum elképzeléséhez és kulturális missziójához méltó arculatot terveznünk.